Proces adaptace
Slovo adaptace bychom mohli přeložit jako postupné seznamování s něčím novým.
V mateřské škole je tímto termínem myšleno nové prostředí, noví lidé, ať už dospělí nebo děti. Pro dítě je tento proces jednodušší, když mu my, dospělí, pomůžeme…
Začátek a období adaptace – naše dítě je poprvé v MŠ
Začátek docházky do školky je pro děti a jejich rodiče velkou změnou v dosavadním životě.
Tato změna přináší spoustu věcí, pocitů a zážitků, se kterými se musí malý školáček vyrovnat:
- vstup do neznámé budovy a do třídy s jejím vybavením a hračkami
- vstup mezi cizí děti a dospělé
- přizpůsobení se dosud nezvyklému režimu a požadavkům
- komunikace s „novou autoritou“ – paní učitelkou
- odloučení od rodičů
Jak dítě na mateřskou školu připravit
- nikdy děti školkou nestrašte, nevyhrožujte
- o školce a učitelce hovořte pouze v pozitivním světle – před dětmi je nikdy nekritizujte, nezpochybňujte, i kdybyste si to třeba mysleli
- říkejte jim o hezkých hračkách, kamarádech, pohádkách, písničkách, výletech a jiných lákavých činnostech, které je čekají
- choďte okolo školky a ukazujte dětem, jak si ty dnešní děti hrají na zahradě, jak jsou veselé a spokojené
- vytvářejte dětem klidný režim, měňte jej minimálně – nenechte se ovlivňovat a vydírat, buďte laskaví, ale důslední
- zkoušejte krátká odloučení dítěte od maminky
- učte děti sebeobsluze /jíst lžící, používat WC, umývat si ruce, oblékat, svlékat…/
- krátce před nástupem nechte dítě vybrat si v obchodě něco, co bude mít s sebou ve školce – bačkůrky, tričko, tepláky, plyšovou hračku….
Jak dítěti pomoci při vstupu do MŠ
- buďte dítěti oporou a poskytněte mu pocit bezpečí /za problémy s přivykáním je v žádném případě netrestejte/
- přibalte mu mazlíčka na spaní /dovolte dítěti, aby si vzalo do školky svého oblíbeného plyšáčka, jedná se o hračky, ke kterým mají citové pouto a často jim výrazně pomáhají urychlit adaptaci na nové prostředí/
- používejte stejné rituály /voďte dítě do školky vždy ve stejný čas a vyzvedávejte je, pokud možno, ve stejnou hodinu, používejte konkrétní údaje o tom, kdy je vyzvednete – po obědě, po svačině – ne jen obecné jako brzy, za chvíli, po práci apod./
- rozlučte se krátce /loučení dlouze neprotahujte, někdy totiž loučení představuje větší problém pro rodiče než pro dítě, proto je zbytečně nestresujte/
- buďte citliví a trpěliví /vyprávějte si o tom, co dítě ve školce dělalo a co nového se naučilo/
- ujistěte dítě, že je do školky neodkládáte /vysvětlete mu, že ho máte rádi a že nechodí do školky proto, že na ně nemáte čas, nebo že s ním nechcete být doma, každý má své povinnosti – vy práci, vaše dítě školku/
- komunikujte s učitelkou /možná se dozvíte, že když ze školky po nervy drásající scéně odejdete, vaše plačící dítě se rázem uklidní a jde si spokojeně hrát/
- potomka za zvládnutý pobyt ve školce pochvalte a pozitivně ho motivujte /neříkejte doma dítěti, že chápete, jaké to muselo být strašné vydržet takovou dobu bez maminky, naopak vyzdvihněte jeho pěkné zážitky, zahrajte si s ním hru, kterou se ve školce naučilo, naslouchejte mu, jaké má zážitky – informace si však nevynucujte/
- do mateřské školy máte kdykoli přístup, pro dítě si můžete chodit až do třídy, kde mu můžete pomoci při úklidu hraček, či dokončení práce
Co by dítě mělo umět /od 3. roku věku dítěte/ při nástupu do MŠ
- obouvat a zouvat bačkory a boty /s tkaničkami pomůže p. učitelka/
- poznat si své oblečení /vše by mělo být podepsané nebo označené/
- oblékat a svlékat tričko, kalhoty, ponožky /učitelka připraví, nasměruje, pomůže, ale dítě by se mělo snažit/
- vydržet sedět při jídle u stolu
- samo se najíst lžící
- pít ze skleničky, hrníčku
- umývat si ruce mýdlem, utírat se do ručníku, pustit si vodu
- používat záchod /včas si dojít, utírat si zadeček – učitelka pomůže, pleny a nočníky jsou nepřípustné!/
- používat kapesník, vysmrkat se
- zvládat chůzi po schodech /mělo by zvládnout střídat nohy při chůzi ze schodů/